Hoppa till innehåll
Sök

Vanliga frågor till Almega

Har du frågor som rör medlemskapet, medlems­avgiften eller annat om Almegas verksamhet? Här finner du svaren på de vanligaste funderingarna.

I vår FAQ nedan fyller vi löpande på med svar på de allra vanligaste frågorna som ställs till Almega.

FAQ

Som medlem är du med i ett av de förbund som tillsammans bildar Almega.

Om ni inte är medlem än och vill veta mer om medlemskap och serviceavtal, skicka in en intresseanmälan här så återkommer vi.

  • Innovationsföretagen
  • Kompetensföretagen
  • Medieföretagen
  • Säkerhetsföretagen
  • Tjänsteförbunden
  • Tjänsteföretagen
  • Tågföretagen
  • Almega Utbildning
  • Vårdföretagarna

Vi ingår också i Svenskt Näringsliv.

Ett medlemskap är ett oumbärligt stöd för dig som arbetsgivare.

Dessutom förmånliga erbjudanden

  • Hantering av arbetstillstånd
  • Fördelaktig gruppförsäkring genom Skandia
  • Rabatterat pris på marknadslönestatistik
  • Verktyg för lönekartläggning

De olika förbunden inom Almega erbjuder varianter av medlemskapet, och information om vilka alternativ som finns hittar du på respektive förbunds hemsida.

Det finns även möjlighet att teckna ett serviceavtal med Almega, för arbetsrättslig rådgivning utan kollektivavtal.

Ett medlemskap i Svenskt Näringsliv är beroende av de olika förbundens medlemsskapsformer. Ett medlemskap med arbetsgivar- och eller branschmedlemskap i ett av Almegas förbund inkluderar ett medlemskap i Svenskt Näringsliv.

Har ditt bolag en annan anslutning till Almega utan kollektivavtal – till exempel associerat företag som innefattar förbundets påverkansarbete och nätverk – ingår inte medlemskapet i Svenskt Näringsliv. Det ingår inte heller i ett serviceavtal med Almega.

Din medlemsavgift faktureras vid två tillfällen under året: i april och oktober. Fakturorna avser perioderna 1 januari–30 juni, respektive 1 juli–31 december. Medlems­avgiften baseras på föregående års lönesumma.

Medlems­avgiften vid nytecknat medlemskap faktureras första gången några veckor efter inträdesdatum. Därefter faktureras medlems­avgiften två gånger per år, i början av april och oktober.

Om du upptäcker att någon fakturauppgift (till exempel adress, referens eller bolagsnamn) är felaktig kan du mejla in rätt uppgifter till medlem@almega.se, så uppdaterar vi.

Om du har fått en fakturapåminnelse har du möjlighet att ladda ned originalfakturan via de inloggningsuppgifter som står på fakturapåminnelsen.

I januari varje år samlar Svenskt Näringsliv in medlemsuppgifter, där företagen rapporterar in antalet anställda och utbetald lönesumma för föregående år. Det är dessa uppgifter som ligger till grund för medlems­avgiften.

Medlemsfakturan består av en medlemsavgift och en serviceavgift. Båda avgifterna utgår från medlemskap i förbundet men vissa tjänster utförs i förbundet och vissa i Almega AB.

Medlems­avgiften
 är den avgift du som arbetsgivare betalar för medlemskap i en förening. Avgiften är ej momsbelagd eller avdragsgill.

Service­avgiften är den avgift du som arbetsgivare betalar för Almegas service. Avgiften är momsbelagd och avdragsgill.

Redan medlem? Läs mer i Arbetsgivarguiden

Har du eller ditt företag bytt kontaktuppgifter (till exempel namn, adress eller e-post) kan du mejla in rätt uppgifter till medlem@almega.se, så uppdaterar vi.

Vi erbjuder tre leveranssätt av vår medlemsfaktura:

  1. PDF-faktura (fakturan skickas till angiven e-postadress i PDF-format)
  2. E-faktura (innebär att fakturan ställs ut, tas emot och behandlas elektroniskt)
  3. Pappersfaktura (fakturan skickas per post)

Vill du byta leveranssätt? Mejla medlem@almega.se, så ordnar vi det.

För att säga upp medlemskapet behövs en skriftlig uppsägning. Mejla medlem@almega.se så skickar vi en blankett som du kan fylla i. Uppsägningstiden är enligt stadgarna sex månader från det att vi har fått en skriftlig uppsägning.

Vid en överlåtelse av verksamheten finns det möjlighet för det nya företaget att överta medlemskapet i samband med övertagandet av verksamheten. Mejla medlem@almega.se, så berättar vi mer.

Skicka ett mejl till medlem@almega.se för mer information. 

När du har sagt upp medlemskapet får du en bekräftelse med datum för när medlemskapet avslutas. Medlems­avgiften faktureras sedan fram till och med att medlemskapet upphör med en sista slutfaktura. På fakturaspecifikationen står datum för perioden som medlems­avgiften avser.

All fakturering av medlemsavgifter sköts centralt av Svenskt Näringsliv Service AB.

Medlemskap i Almega medför att företaget har skyldighet att teckna nedanstående avtalsenliga försäkringar:

  • Tjänstegrupplivförsäkring (TGL)
  • Omställnings­avtalet (TRR, inklusive avgångsersättning)

Om företaget är bundet av kollektivavtal behöver även nedan två försäkringar tecknas:

  • Tjänstepension (ITP)
  • Trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA)

Mer information hittar du på Avtalat.se.

Önskar du ett medlemsintyg för att till exempel visa kunder, mejla oss på medlem@almega.se och uppge bolagets organisationsnummer, så hjälper vi dig.

Vill du hålla dig uppdaterad om vad som händer i tjänstesektorn är du välkommen att följa våra kanaler. Flera av förbunden inom Almega erbjuder också nyhetsbrev – läs om våra förbund här.

I Almegas digitala kunskapsbank Arbetsgivarguiden får du juridisk rådgivning och aktuell information om ditt eller dina kollektivavtal – dygnet runt. Här hittar du även mallar, checklistor och svar på arbetsgivarfrågor.

För att ta del av innehållet behöver du vara medlem och skapa en inloggning med företagets medlemsnummer, som du hittar på medlemsfakturan. Hittar du inte ert medlemsnummer,  hör av dig till medlem@almega.se

Har ni problem med inloggningen till Arbetsgivarguiden, kontakta webmaster@almega.se.

Almega har inte behörighet att lämna ut information från medlemsregistret. Förbunden väljer själva om de publicerar uppgifter om sina medlemmar och gör det i så fall på sina respektive hemsidor.

Svenskt Näringsliv, som Almega är en del av, producerar lönestatistik på uppdrag av sina medlems­organisationer. Lönestatistiken används vid förhandlingar med fack­förbunden, vid rådgivning till företagen och i företagens eget analysarbete.

Har du frågor om inloggning eller hur du går tillväga för att rapportera in företagets löneuppgifter hittar du kontaktuppgifter hos Svenskt Näringsliv.

Hur du ska rapportera, förteckning av förbundsnummer, avtalsnummer och mer information om lönestatistik och löne­rapportering hittar du också på Svenskt Näringslivs webbplats.

Skicka ett mejl med bolagets organisationsnummer till staffan.johansson@almega.se för att få hjälp med aktivering.Om du har frågor kring lönestatistikrapporteringen eller vill läsa mer om det finns mer informationen på sidan Lönestatistik och lönerapportering (svensktnaringsliv.se).

 

Medlemsavgift betalas både till Svenskt Näringsliv och den arbetsgivarorganisation eller branschorganisation där företaget är medlem. Den årliga medlemsavgiften till Svenskt Näringsliv fastställs av styrelsen under december månad varje år och faktureras två gånger per år i april och oktober

Läs mer om medlemsavgiften (svensktnaringsliv.se)

Fakturan innehåller en medlemsavgift och en serviceavgift samt i de flesta fall även medlemsavgifter till den arbetsgivarorganisation eller branschorganisation som företaget är medlem hos.

Mellan januari och februari genomför Svenskt Näringsliv och medlemsorganisationerna en insamling av de uppgifter som behövs för att fakturera rätt medlemsavgift. Vi kallar dessa uppgifter för “medlemsuppgifter”. Insamlingen sker via webbplatsen www.medlemsuppgift.se där företagen själva rapporterar in sina uppgifter.

Läs mer om rapportering av medlemsuppgifter (svensktnaringsliv.se)

 

Önskar ni bli medlem i Almega, fyll i en intresseanmälan så kommer ni bli kontaktad för information om medlemskap.

 

Hittar du inte svar?

För administrativa frågor om medlemskapet, hör av dig till vår medlemsservice.

Har du frågor om ett medlemskap i Almega kan passa för ditt företag?

Skicka en intresseanmälan så hjälper vi dig!