Hoppa till innehåll

Vanliga frågor om medlemskapet och medlems­avgiften

Har du frågor som rör medlemskapet och medlems­avgiften? Här hittar du svaren på de vanligaste funderingarna.

Hittar du inte svaret på din fråga, kontakta gärna oss på medlemsenheten på medlem@almega.se.

Vad ingår i medlems­avgiften?

Almega erbjuder medlemskap i flera förbund. Ett oumbärligt stöd för dig som arbetsgivare som inkluderar:

  • Rådgivning i arbetsgivarfrågor
  • Arbetsgivarjour
  • Arbetsgivarguiden: kollektivavtalsinformation, mallar och blanketter
  • Hjälp vid förhandlingar
  • Juridiskt biträde vid arbetsrättsliga tvister
  • Bransch­anpassade kollektivavtal
  • Utbildningar till medlemspris
  • Opinionsarbete i våra medlemmars intressen
  • Sveriges bästa arbetsrättsjurister
  • Vägledning i arbetsmiljöfrågor
  • Experthjälp i lönebildning
  • Upphandlingsexpertis
  • Möjligheter till nätverkande
  • Nyheter gällande arbetsgivarfrågor


Dessutom förmånliga erbjudanden:

  • Snabbhantering av arbetstillstånd
  • Fördelaktig gruppförsäkring genom Skandia
  • Rabatterat pris på marknadslönestatistik
  • Verktyg för lönekartläggning

De olika förbunden inom Almega erbjuder varianter av medlemskapet, och information om vilka alternativ som finns hittar du på respektive förbunds hemsida. Det finns även möjlighet att teckna ett serviceavtal med Almega, för arbetsrättslig rådgivning utan kollektivavtal.

Ingår medlemskap i Svenskt Näringsliv?

Ett medlemskap i Svenskt Näringsliv är beroende av de olika förbundens medlemsskapsformer. Ett medlemskap med arbetsgivar- och eller branschmedlemskap i ett av Almegas förbund inkluderar ett medlemskap i Svenskt Näringsliv. Men har ditt bolag en annan medlemskapsform utan kollektivavtal – till exempel associerat företag som innefattar förbundets påverkansarbete och nätverk – ingår inte medlemskapet i Svenskt Näringsliv. Det ingår inte heller i ett serviceavtal med Almega.

För vilken period gäller fakturan?

Din medlemsavgift faktureras vid två tillfällen under året: i april och oktober. Fakturorna avser perioderna 1 januari–30 juni, respektive 1 juli–31 december. Medlems­avgiften baseras på föregående års lönesumma.

Medlems­avgiften vid nytecknat medlemskap faktureras första gången några veckor efter inträdesdatum. Därefter faktureras medlems­avgiften två gånger per år, i början av april och oktober.

Vad gör jag om någon fakturauppgift är felaktig?

Om du upptäcker att någon fakturauppgift (till exempel adress, referens eller bolagsnamn) är felaktig kan du mejla in rätt uppgifter till medlem@almega.se, så uppdaterar vi.

Om du har fått en fakturapåminnelse har du möjlighet att ladda ned originalfakturan via de inloggningsuppgifter som står på fakturapåminnelsen.

Varifrån kommer löneuppgifterna?

I januari varje år samlar Svenskt Näringsliv in medlemsuppgifter, där företagen rapporterar in antalet anställda och utbetald lönesumma för föregående år. Det är dessa uppgifter som ligger till grund för medlems­avgiften.

Vad är skillnaden på medlems- och serviceavgift?

Medlemsfakturan består av en medlemsavgift och en serviceavgift. Båda avgifterna utgår från medlemskap i förbundet men vissa tjänster utförs i förbundet och vissa i Almega AB.

Medlems­avgiften
 är den avgift du som arbetsgivare betalar för medlemskap i en förening. Avgiften är ej momsbelagd eller avdragsgill.

Service­avgiften är den avgift du som arbetsgivare betalar för Almegas service. Avgiften är momsbelagd och avdragsgill.

Redan medlem? Läs mer i Arbetsgivarguiden

Har du nya kontaktuppgifter?

Har du eller ditt företag bytt kontaktuppgifter (till exempel namn, adress eller e-post) kan du mejla in rätt uppgifter till medlem@almega.se, så uppdaterar vi.

Vilka leveranssätt finns det för medlemsfakturan?

Vi erbjuder tre leveranssätt av vår medlemsfaktura:

  1. PDF-faktura (fakturan skickas till angiven e-postadress i PDF-format)
  2. E-faktura (innebär att fakturan ställs ut, tas emot och behandlas elektroniskt)
  3. Pappersfaktura (fakturan skickas per post)

Vill du byta leveranssätt? Mejla medlem@almega.se, så ordnar vi det.

Behöver du säga upp medlemskapet?

För att säga upp medlemskapet behövs en skriftlig uppsägning. Mejla medlem@almega.se så skickar vi en blankett som du kan fylla i. Uppsägningstiden är enligt stadgarna sex månader från det att vi har fått en skriftlig uppsägning.

Har du sålt bolaget?

Vid en överlåtelse av verksamheten finns det möjlighet för det nya företaget att överta medlemskapet i samband med övertagandet av verksamheten. Mejla medlem@almega.se, så berättar vi mer.

Vill du byta förbund?

Skicka ett mejl till medlem@almega.se för mer information. 

Får du faktura trots att medlemskapet är uppsagt?

När du har sagt upp medlemskapet får du en bekräftelse med datum för när medlemskapet avslutas. Medlems­avgiften faktureras sedan fram till och med att medlemskapet upphör med en sista slutfaktura. På fakturaspecifikationen står datum för perioden som medlems­avgiften avser.

Varför är Svenskt Näringsliv fakturaavsändare?

All fakturering av medlemsavgifter sköts centralt av Svenskt Näringsliv Service AB.

Hur funkar det med försäkringar i medlemskapet?

Medlemskap i Almega medför att företaget har skyldighet att teckna nedanstående avtalsenliga försäkringar:

  • Tjänstegrupplivförsäkring (TGL)
  • Omställnings­avtalet (TRR, inklusive avgångsersättning)

Om företaget är bundet av kollektivavtal behöver även nedan två försäkringar tecknas:

  • Tjänstepension (ITP)
  • Trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA)

Mer information hittar du på Avtalat.se.

Behöver du ett medlemskapsintyg?

Önskar du ett medlemskapsintyg för att till exempel visa kunder, mejla oss på medlem@almega.se och uppge bolagets organisationsnummer, så hjälper vi dig.

Vill du bli uppdaterad om nyheter i tjänstesektorn?

Vill du hålla dig uppdaterad om vad som händer i tjänstesektorn är du välkommen att följa våra kanaler. Flera av förbunden inom Almega erbjuder också nyhetsbrev – läs om våra förbund här.

Vad finns i Arbetsgivarguiden?

I Almegas digitala kunskapsbank Arbetsgivarguiden får du juridisk rådgivning och aktuell information om ditt eller dina kollektivavtal – dygnet runt. Här hittar du även mallar, checklistor och svar på arbetsgivarfrågor.  För att ta del av innehållet behöver du skapa en inloggning med företagets medlemsnummer, som du hittar på medlemsfakturan. Du kan också mejla bolagets organisationsnummer till medlem@almega.se, så tar vi fram medlemsnumret åt dig och svarar på eventuella frågor gällande inloggning.

Vilka är medlemmar i Almegas förbund?

Almega har inte behörighet att lämna ut information från medlemsregistret. Förbunden väljer själva om de publicerar uppgifter om sina medlemmar och gör det i så fall på sina respektive hemsidor.

Hur fungerar lönestatistik och löne­rapportering?

Svenskt Näringsliv, som Almega är en del av, producerar lönestatistik på uppdrag av sina medlems­organisationer. Lönestatistiken används vid förhandlingar med fack­förbunden, vid rådgivning till företagen och i företagens eget analysarbete.

Har du frågor om inloggning eller hur du går tillväga för att rapportera in företagets löneuppgifter hittar du kontaktuppgifter hos Svenskt Näringsliv.

Hur du ska rapportera, förteckning av förbundsnummer, avtalsnummer och mer information om lönestatistik och löne­rapportering hittar du också på Svenskt Näringslivs webbplats.

Hur får jag en aktiveringskod för lönestatistiken?

Skicka ett mejl med bolagets org.nr till staffan.johansson@almega.se så kan han aktivera dig.Om du har frågor kring lönestatistikrapporteringen eller vill läsa mer om det finns mer informationen på sidan Lönestatistik & lönerapportering (svensktnaringsliv.se).

Inte medlem än?

Vi gör det enklare att bli fram­tidens goda arbetsgivare