Hoppa till innehåll
Samtalande människor

Tjänste­sektorns kompetensråd

Detta är tjänstesektorns kompetensråd

En partsgemensam satsning på efterfrågade yrkesroller och kompetenser i tjänstesektorn.

Under de senaste decennierna har tjänstesektorns kompetensbehov breddats och fördjupats. I takt med att företag inom tjänstesektorn behöver rekrytera fler yrkesroller och mer specialiserade medarbetare ökar också behovet av kompetensutveckling av befintlig personal på alla nivåer.

Därför har stora delar av den privata tjänstesektorn samlats inom ramen för Tjänstesektorns kompetensråd.

Almega logotyp
Ledarna
Akademikerförbunden
Journalistförbundet logotyp
Vision_logo_RGB
HRF logotyp
Vårdförbundet
Seko logotyp

Tjänstesektorns kompetensråd utgörs av fackförbunden Akademikerförbunden, Hotell- och restaurangfacket, Journalistförbundet, Ledarna, Seko, Unionen, Vårdförbundet och Vision samt arbetsgivarorganisationen Almega.

Basen för arbetet utgörs av de cirka 10 000 medlemsföretag och deras över 500 000 medarbetare med avtal i något av Almegas nio förbund.

tjänsteindikatorn Q2 2021

Tjänstesektorns betydelse

Tjänstesektorn är en mångfasetterad bransch som idag utgör en central del av den svenska ekonomin och arbetsmarknaden. Sektorn står för en betydande andel av BNP, skatteintäkterna och är med ett stort antal sysselsatta en av de största i det privata näringslivet.

Utöver tjänstesektorns traditionella roll att tillhandahålla tjänster till allmänheten, har branschen i kraft av sin storlek kommit att spela en allt viktigare roll för samhällsutvecklingen. Detta inkluderar områden som välfärd, säkerhet, digital transformation, hållbar utveckling, och innovation inom olika tjänsteområden.

Om undersökningen

Vår kartläggning syftar till att bidra med en initierad bild av den privata tjänstesektorns kompetensbehov.

Den kan fungera som vägledning för personer som vill vidareutbilda sig och stärka sin ställning på arbetsmarknaden, utgöra underlag för planering och dimensionering av utbildningar som möter sektorns behov och inte minst kunna vägleda vid omställning.

Undersökningen genomfördes i samarbete med Demoskop och inleddes med en förstudie där såväl fackliga representanter som arbetsgivare deltog. Intervjupersonerna inkluderade chefer i tjänsteföretag och förtroendevalda i relevanta fackförbund.

Enkät och rapport

Med förstudien som utgångspunkt genomfördes en enkätundersökning med representanter ansvariga för rekrytering och kompetensförsörjning i företag inom tjänstesektorn. Undersökningen genomfördes under december 2024 till februari 2025 och resulterade i nära 1 500 svar.

Rapporten, som författades efter undersökningens slutförande, utgår från hypoteser som uppkom i förstudien. All den data som samlats in i undersökningen bygger den grund som dashboarden byggts på.

Att på ett interaktivt vis ta del av resultatet i kombination med rapporten bidrar till syfte att presentera en bild av de kompetensbehov som tjänstesektorn står inför.

dashboard kompetens

Dashboard: Sök och navigera

I vår dashboard kan du själv navigera och ta del av datan, exempelvis filtrerat på bransch,yrkesroller eller kompetenser.

Läs rapporten: Tjänstesektorns kompetensundersökning 2025

Rapportens huvudfokus ligger på en ingående analys av vilka yrkesroller som är
relevanta och de kompetenser som tjänsteföretagen efterfrågar. Rapporten är fördelad på kapitel som berör anställningsbehovet, rekrytera kompetens, yrkesroller och kompetenser.

Läs rapporten nedan, eller ladda ner den som pdf.

Kontaktperson för kompetensförsörjning

Jonas Jegers

Näringspolitisk expert

Stockholm

+46 8 762 68 91 +46 72 227 15 02 E-post

Läs mer