Tjänstesektorn och brottslighet
Brottsligheten fortsätter att öka i Sverige. En särskilt utsatt grupp för denna brottslighet är näringslivet. Företagens utsatthet måste uppmärksammas.
- Säkerställ brottsförebyggande samverkan med näringslivet
- Redovisa officiell statistik över företagens brottsutsatthet
- Prioritera mängdbrotten och samordna den digitala brottsbekämpningen
- Utveckla digital polisanmälan
- Inför ett trygghetsavdrag
I debatten framställs ofta företag som brottsredskap snarare än brottsoffer. Detta går i linje med att näringslivets brottsutsatthet varken kartläggs eller på annat sätt belyses av de brottsbekämpande myndigheterna. En fragmenterad och ibland närmast anekdotisk bild av läget håller tillbaka utvecklingen av träffsäkra och effektiva åtgärder. Ansvaret för det förbyggande arbetet har i stället lämpats över på företagen. En fragmenterad och ibland närmast anekdotisk bild av läget håller tillbaka utvecklingen av träffsäkra och effektiva åtgärder. Ansvaret för det förbyggande arbetet har i stället lämpats över på företagen.
Nästan vartannat företag utsatts för brott under det senaste året. Tjänsteföretagen visar sig främst vara drabbade av skadegörelse, cyberbrott och inbrott. Men även av bedrägerier. I takt med digitaliseringen har dessa blivit alltmer sofistikerade och handlar dessutom om allt större summor.