Arbetsgivarfrågor 18 april Artiklar Narkotika i arbetslivet – så agerar du som arbetsgivare Narkotika och arbetslivet hör inte ihop. Vilka skyldigheter och arbetsrättsliga möjligheter har arbetsgivaren i frågan? Vår arbetsrättsjurist Lars Bäckström guidar dig rätt.
Arbetsgivarfrågor 28 mars Artiklar Våld i nära relationer – så bör du agera som arbetsgivare Våld i nära relationer är hela samhällets problem. Alla har ett ansvar för att det förhindras och upphör. Som arbetsgivare har du visserligen inga rättsliga skyldigheter, men väl medmänskliga. Maria Morberg, arbetsmiljöexpert på Almega, berättar mer.
Arbetsgivarfrågor 25 januari Pressmeddelanden Säkert set – ny arbetsmiljöutbildning för film och tv Den svenska produktionsbranschen för film och tv utvecklas i ett rasande tempo. Nu lanseras Säkert set, en arbetsmiljöutbildning för alla som jobbar med film- och tv-produktion. Bakom utbildningen står Fackförbundet Scen & Film, Yrkesnämnden för Film och TV, arbetsmiljöorganisationen Prevent och Medieföretagen.
Arbetsgivarfrågor 22 januari Nyheter Nya regler om andningsskydd Nästa år kommer två preciseringar av dagens regler om användning av personlig skyddsutrustning, meddelar Arbetsmiljöverket.
Arbetsgivarfrågor 19 oktober 2022 VD svarar ”Arbetsmiljön – en viktig konkurrensfördel” Arbetet är en stor del av livet. Oavsett om du lever för att arbeta eller arbetar för att leva. En heltidsarbetande person spenderar en tredjedel av sin vakna tid på jobbet. Under en livstid handlar det i genomsnitt om 100 000 timmar, drygt elva år i sträck. Arbetsmiljöns betydelse är svår att överskatta.
Arbetsgivarfrågor 17 oktober 2022 Artiklar Fler frågor kring hot och våld mot anställda – vad kan du som arbetsgivare göra Fler samtal kring hot, våld och kränkningar mot anställda har börjat komma in och spänner sig över flera olika branscher. Vår arbetsmiljöexpert Maria Morberg ger exempel och berättar hur man som arbetsgivare kan försöka mildra konsekvenserna av hot och våld och skapa en trygg arbetsmiljö.
Arbetsgivarfrågor 17 oktober 2022 Artiklar Arbetsmiljöindikatorn 2022 visar ökat intresse för arbetsmiljö Arbetsmiljöindikatorn för 2022 fokuserar på hur chefer och skyddsombud ser på arbetsmiljöarbetet och samverkan i sin organisation. Resultaten visar ett ökat intresse för och förbättrat arbete inom arbetsmiljöfrågor inom organisationerna. Vår arbetsmiljöexpert Maria Morberg menar att intresset för arbetsmiljö märks på ökade efterfrågan på Almegas arbetsmiljöutbildningar.
Arbetsgivarfrågor 14 oktober 2022 Artiklar Fem år efter #metoo – vad har vi lärt oss? Den 15 oktober 2017 startade #metoo-rörelsen. Vad har hänt under dessa fem år och vad har vi lärt oss? Vår arbetsrättsjurist Mia Fransson stöttar många medlemsföretag i dessa frågor och ger en klarhet i frågan.
Arbetsgivarfrågor 13 oktober 2022 Artiklar Så vässar du arbetsmiljöarbetet Som arbetsgivare har du ansvar för arbetsmiljön, men ibland är det svårt att veta vad ansvaret innebär och hur det ska omsättas i praktiken. Vi tipsar om några gratis verktyg som underlättar arbetet.
Arbetsgivarfrågor 28 juni 2022 Nyheter Konkurrensverket öppnar visselblåsarkanal Konkurrensverket har utsetts av regeringen att ta emot, följa upp och lämna återkoppling på rapporter om missförhållanden inom konkurrens och offentlig upphandling.
Arbetsgivarfrågor 5 april 2022 Artiklar För unga jurister är goda arbetsvillkor viktigare än bonus Hur kan jurist- och advokatbyråer locka – och behålla – unga juristtalanger? Som ställer helt andra krav på arbetslivet än tidigare generationer, med fokus på mer mjuka värden som goda arbetsvillkor snarare än befordran och bonus. Ett kollektivavtal kan hjälpa.
Arbetsgivarfrågor 24 mars 2022 Artiklar Trygga medarbetare i tider av oro – råd till dig som arbetsgivare Det oroliga världsläget kan skapa stor oro och osäkerhet bland era medarbetare. Och den oron kan te sig olika från person till person. Som arbetsgivare är det nu viktigt att agera för att skapa en känsla av lugn och trygghet i organisationen. Vi på Almega får en hel del frågor från våra medlemmar på temat och vi delar här med oss av några råd för hur ni som arbetsgivare kan tänka och agera – för att skapa trygga medarbetare i tider av oro.
Arbetsgivarfrågor 21 mars 2022 Artiklar Så hanterar du oenigheter och konflikter på arbetsplatsen Det är vanligt att det uppstår oenigheter och konflikter på arbetsplatsen. Det kan handla om konflikter i omvärlden, men även om hur oenigheter i själva arbetet, trakasserier eller inkludering. Vår arbetsmiljöexpert Maria Morberg svarar på hur du som arbetsgivare kan tänka och agera.
Arbetsgivarfrågor 10 mars 2022 Artiklar Så kan du som arbetsgivare stärka krisberedskapen i organisationen Kriser kommer oftast oförberedda, och kan drabba såväl stora som små företag, med konsekvenser för både arbetsgivare och medarbetare. Genom att aktivt arbeta med företagets krisberedskap kan du minska sårbarheten för dig som arbetsgivare. Vi har checklistan som hjälper dig på vägen.
22 december 2021 Nyheter Nya restriktioner införs – hur blir det efter julhelgerna? För att minska smittspridning och belastningen på sjukvården, så vidtas nu flera nya åtgärder i Sverige. Från och med den 23 december rekommenderar Folkhälsomyndigheten hemarbete i den mån som arbetet tillåter. Vår arbetsrättsjurist Sophie Thörne reder vad du som arbetsgivare behöver tänka på redan nu.
7 december 2021 Pressmeddelanden Nya ”försiktighetsåtgärder” kräver återinförda stödåtgärder För att minska smittspridningen kommer ett antal åtgärder införas enligt regeringen. ”Det är bra att regeringen förbereder stöd till företag. I takt med att restriktioner införs måste även motsvarande krispaket återaktiveras”, säger Andreas Åström, näringspolitisk chef på Almega.
Arbetsgivarfrågor 29 november 2021 Artiklar ”Ett samtal om”: Almegas nya intervjuserie för medlemmar Almega lanserar en intervjuserie i kortfilmsformat, exklusivt för dig som medlem. I ”Ett samtal om” ger våra vassaste arbetsrätts- och arbetsmiljöexperter svar på medlemsföretagens mest angelägna frågor.
Arbetsgivarfrågor 8 november 2021 Artiklar Glöm inte bort chefen i arbetsmiljöarbetet Medarbetarnas arbetsmiljö har stått högt på företagens agenda under pandemin – men samtidigt har chefens arbetssituation ofta hamnat i skymundan. Almegas arbetsmiljöexpert Maria Morberg lyfter vikten av att inte glömma bort chefen i arbetet med att förebygga ohälsa.
Arbetsgivarfrågor 18 oktober 2021 Artiklar Nu omvärderar allt fler arbetsplatshygienen Länge har pris varit den avgörande faktorn när företag köper in städtjänster till den gemensamma arbetsplatsen – nu ser Serviceföretagen en ny trend i spåren av pandemin.
Arbetsgivarfrågor 14 oktober 2021 Nyheter Sexuella trakasserier på arbetsplatsen – förebyggande arbete ger resultat Det har gått över fyra år sedan Metoo-uppropen startade och spreds världen över. I Sverige synliggjordes berättelser om diskriminering och sexuella trakasserier i många branscher och delar av samhället. Vår arbetsrättsjurist Mia Fransson, som stöttar många medlemsföretag i dessa frågor, upplever att problemen till viss del kvarstår, men att det har skett en förflyttning av diskussionen från individ- till strukturnivå.
Arbetsgivarfrågor 13 oktober 2021 Nyheter Den nya visselblåsarlagen – detta gäller Fler omfattas av skyddet och de flesta arbetsgivare blir skyldiga att inrätta interna rapporteringskanaler. Sophie Thörne, arbetsrättsjurist på Almega, redogör för de största förändringarna i den nya visselblåsarlagen.
Arbetsgivarfrågor 11 maj 2021 Artiklar Vaccination på arbetstid för Almegas medarbetare Att ställa om från att vara på kontoret och träffa kollegorna varje dag till att sitta hemma och ha teamsmöten har varit en utmaning för oss alla. Men nu har vaccinationerna inletts och på Almega kan medarbetarna vaccinera sig på arbetstid om det behövs. Jenny Moberg som är Almegas HR-chef berättar mer om hur Almega hanterat pandemin internt.
Arbetsgivarfrågor 21 december 2020 Nyheter Nyheter inom arbetsrätten 2021 – håll koll på det här År 2021 kommer med en rad nyheter som kan vara av intresse i arbetslivet. Här är några att hålla koll på.
Arbetsgivarfrågor 14 december 2020 Artiklar Förebygg risk för psykisk ohälsa vid distansarbete Vissa upplever fördelar med att arbeta hemifrån, medan andra mår sämre när den vanliga arbetsplatsen stängs ner. Men det finns sätt att minska de negativa riskerna – läs psykologens främsta tips för hur chefen ska agera när teamet leds på distans.
Arbetsgivarfrågor 7 december 2020 Artiklar Så säger forskningen om distansarbete Omfattningen av distansarbete har ökat dramatiskt i år och när jobbet flyttar ut från kontoret uppstår nya arbetsmiljöfrågor för arbetsgivaren att hantera. Men det finns forskning att luta sig mot – som visar på potentiella vinster och varnar för vanliga fallgropar.