Hoppa till innehåll

Personlig rådgivning med stöd av AI nästa steg för Almegas arbetsgivarservice 

Stödet till Almegas omkring 11 500 medlemsföretag är på väg att vässas med hjälp av en ny AI-baserad chattbot. ”Nu kommer vi kunna lägga ännu mer tid på den direkta kontakten med företagen” säger Gabriella Forssell, arbetsrättsjurist på Almega. 

Gabriella ForssellDen personliga kontakten med några av Sveriges bästa arbetsrättsexperter och jurister, i kombination med dygnet runt-tjänsten Arbetsgivarguiden, gör Almegas stöd till arbetsgivare varmt uppskattat hos medlemsföretagen. Nu vässas servicen ytterligare, med hjälp av generativ AI-teknik.  

– Genom att ta fram en chattbot som är direkt kopplad till Arbetsgivarguiden får vi förhandlare ett utmärkt internt verktyg att snabbare få fram rätt information, säger Gabriella Forssell, arbetsrättsjurist på Almega (övre bilden).

– Nu kommer vi kunna lägga ännu mer tid på den direkta kontakten med medlemsföretagen och mindre på informationssökning, vilket blir positivt för alla.

Chattboten har testats av en grupp erfarna förhandlare. Nästa planerade steg är att utöka testningen till samtliga förhandlarkollegor, berättar Stefan Lennström, arbetsrättsexpert på Almega (undre bilden), som deltagit i testningen.

– Det har varit ett otroligt roligt och spännande arbete i det första utforskande skedet. Eftersom Almega har 125 kollektivavtal i Arbetsgivarguiden, tillsammans med de arbetsrättsliga lagarna och vår fantastiska uppslagsdel “A-Ö”, så är det tydligt att tekniken fått något att bita i. Men det gör också att effekten kommer bli större när vi går ut med detta till samtliga förhandlare, säger Stefan Lennström.

Chattboten är ett av flera AI-initiativ från Almega de senaste åren. Stödet till medlemsföretagen är kärnan i arbetet. 

– AI är en väldigt viktig fråga för Almega på flera sätt. Den snabba utvecklingen på AI-området, särskilt inom generativ AI, kommer att innebära en stor omställning för tjänsteföretagen. Vi stöttar medlemsföretagen på deras AI-resa med juridisk kompetens, utbildningar och nätverk och lägger kraft på att påverka politiken och beslutsfattare, säger Maria Elinder, chef Affärsutveckling på Almega. 

Så stöttar Almega företagens AI-resa 

  • Utbildning och kompetensutveckling: Ta del av utbildningar och workshops kring implementering av ny teknik 
  • Rådgivning och expertis: Få stöd i juridiska frågor kring AI, som dataskydd och arbetsrätt, och strategiskt ledningsstöd 
  • Nätverk och samverkan: Dela erfarenheter kring AI-projekt med andra tjänsteföretag 
  • Påverkansarbete och policyutveckling: Almega företräder tjänsteföretagens intressen i dialog med beslutsfattare