Så introducerar du en ny kollega på bästa sätt
Att anställa en ny medarbetare är en stor investering för företaget. Därför är det viktigt att även lägga tid och kraft på en bra introduktion av sina nya medarbetare, även kallad onboarding.
Som arbetsgivare lägger man ofta både mycket tid och pengar på att finna medarbetare.
En lyckad onboarding leder till ökad produktivitet, minskad personalomsättning och bygger ett starkare arbetsgivarvarumärke. En självgående och trygg medarbetare kommer snabbare att kunna prestera och uppnå uppsatta mål.
Introduktionen är med därmed ett effektivt verktyg för att få tillgång till en medarbetares fulla kapacitet och hjälpa anställda att bidra till verksamheten!
Det är viktigt att utgå från ert företag och de specifika behov, rutiner och förutsättningar som just ni har i er verksamhet.
I Arbetsgivarguiden hittar du som medlem en fördjupande guide för introduktion av nyanställda. Här är några av tipsen ur texten:
- Skapa en tydlig plan för introduktionen och vad som ska ingå.
- Sätt ett schema för de första dagarna på arbetsplatsen.
- Se till att skapa förutsättningar för arbetsgruppen att lära känna varandra.
- Skapa en kultur där det är ok att ställa “dumma frågor” till andra.
- Glöm inte att följa upp introduktionen, bestäm en tid ungefär ett halvår efter att anställningen påbörjats
Logga in i Arbetsgivarguiden för att fördjupa dig.