Hoppa till innehåll
Kollegor jobbar tillsammans på kontor

Förlängt stöd för arbetsmiljö­utbildning 

Svenskt Näringsliv, LO och PTK förlänger möjligheten för privata organisationer med kollektivavtal att söka ekonomiskt stöd till arbetsmiljökurser, där Almega är en av de godkända utbildningsanordnarna. ”Man kan gott säga att det har varit en succé med det här stödet och nu pytsas ytterligare 35 miljoner in”, säger Maria Morberg, arbetsmiljöexpert på Almega.

I syfte att få till en bra och säker arbetsmiljö behöver chefer veta vad som gäller i själva lagstiftningen och också veta hur man kan förebygga och hantera risker i sin verksamhet. Att satsa på arbetet inom arbetsmiljö gynnar såväl arbetsgivare som medarbetare men också företagets varumärke som attraktiv arbetsgivare.

– En bra arbetsmiljö med allt vad det innebär – såsom psykologisk trygghet, varierande arbetsuppgifter, en god rapporteringskultur, kontinuerliga förbättringar, rätt personlig skyddsutrustning och så vidare – har en stor skyddande effekt och är också en god ”varumärkesmarkör”, det vill säga ett ställe där man gärna stannar och som fler vill söka sig till, säger Maria Morberg, arbetsmiljöexpert, Almega.

Arbetsmiljö arbetsgivarens ansvar

Ett organiserat arbetsmiljöarbete är arbetsgivarens ansvar, men något som kan vara svårt i praktiken. Med en förlängning av det ekonomiska stödet, fram till den 31 december 2025, utökas och förbättras möjligheten att sätta sig in i frågorna med hjälp av godkända utbildningsanordnare, där Almega är en av dem.

– Vi kan guida rätt i denna djungel av regler genom stöd, rådgivning och verktyg för att arbetsgivare ska kunna skapa en bra arbetsmiljö på företaget. Man kan antingen ta del av vårt utbildningsutbud, som är anpassade efter företagens efterfrågan och behov, eller skräddarsy en egen utbildning som passar just det egna företaget, säger Maria Morberg.

Fakta

  • Stödet finns tillgängligt för privata organisationer med kollektivavtal och som tecknat Trygghetsförsäkring vid arbetsskada.
  • Det ekonomiska stödet gäller grundutbildningen såsom BAM och gäller enbart för chefer.
  • När det gäller fortsättningskurser avses stödet för både chefer och skyddsombud och det finns en rad olika kurser att välja på.
  • Ansökan går via AFA Försäkring som administrerar detta. All information om hur man går tillväga för att söka stöd finns på AFA Försäkrings hemsida.