”Almega är i mångt och mycket verksamma inom relationsbranschen”
Almegas vd Ann Öberg reflekterar över, kommenterar och besvarar ett antal aktuella frågeställningar.
– Varje era har sina utmärkande drag och trenderna skiftar. I dag står till exempel AI och digitalisering i centrum – med all rätt. Jag vill dock påminna om den mänskliga faktorn. Relationer och brobyggande är en konst som kräver tålamod, äkthet och engagemang. Vad Almega beträffar är vi i mångt och mycket verksamma inom relationsbranschen.
Våra nio förbund samlar omkring 11 500 tjänsteföretag, vilket gör oss till den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. Inom förbunden samverkar dessutom ett sextiotal olika branscher. Förutsättningarna att odla fruktbara relationer redan på hemmaplan är med andra ord goda.
En lika viktig som spännande del av mitt arbete som vd är att på ett eller annat sätt bygga, utveckla och vårda relationer i alla tänkbara riktningar.
– En av Almedalsveckans stora förtjänster är faktiskt möjligheterna att bygga nya relationer och fördjupa befintliga. Vid sidan av en rad nya insikter från seminarier och spontana möten är det därför ett antal nya relationer jag tar med mig från ön.
Bland annat var jag på ett Ratio-seminarium om gig-ekonomin och den svenska modellen. Detta är givetvis en central fråga även för Almega, och nu har jag ytterligare ett antal värdefulla kontakter i mitt nätverk.
– Även avtalsrörelsen bygger på långsiktiga relationer, på flera plan. Som arbetsgivarorganisation är relationen mellan arbetsgivare och arbetstagare givetvis helt central. Genom konstruktiva diskussioner har vi kunnat sluta över 120 avtal med långsiktigt hållbara villkor för både företag och medarbetare. Ett tiotal förhandlingar återstår.
Det handlar om respekt, kommunikation och långsiktighet vilka tillsammans även bygger förtroendet för Almega som organisation. Förtroende är vår mest värdefulla tillgång. Det tar mycket lång tid att bygga och går blixtsnabbt att rasera.