Städtjänster för en öppnare arbetsmarknad
Hemserviceföretaget Vardagsfrid föddes ur frustration för tio år sedan – i dag har det hjälpt över 1 000 personer in på den svenska arbetsmarknaden. Nu skruvar vd Torkel Kristoffers upp ambitionen: ”Bättre samarbete mellan stat och företag kan ta integrationen till nästa nivå”.
När Torkel Kristoffers grundande bolaget Vardagsfrid 2012, tog det i snitt sju år för en person med utländsk bakgrund att få sitt första jobb i Sverige. Det frustrerade honom – liksom faktumet att det fanns väldigt smutsiga delar i städbranschen och en outnyttjad potential för samhällsnytta.
– Vardagsfrid är i grunden ett integrationsprojekt för att motarbeta utanförskap. Arbete är ett sätt för individen att få en förankring i samhället och med hjälp av språket kunna förstå samhällsnormer och outtalade, sociala koder. Det är till exempel därför vi på Vardagsfrid har svenska som gemensamt språk. För ju fler som lär sig svenska, desto bättre. Att inte ställa krav på språk är att låta någon vara kvar i utanförskap, säger Torkel Kristoffers.
Det offentliga samtalet om städtjänster handlar ofta om det så kallade ”livspusslet”, att tjänsterna kan bidra till ökad jämställdhet i kundernas relationer, när de slipper tjafsa om vem som ska dammsuga.
Det resonemanget väcker liv i Torkel Kristoffers frustration – för honom handlar jämställdhetsfrågan om något helt annat:
– Jag vill mycket hellre prata om vad ett jobb hos oss kan betyda för våra medarbetare och deras möjlighet till att leva jämställt. Som att vi kan berätta för en kvinna att hon i Sverige har rätt till ett eget bankkonto och att kommunikationen med oss som arbetsgivare ska ske via hennes egen mejl, inte hennes man.
Torkel Kristoffers ger även exempel på mycket allvarligare frågor som kan komma fram vid ett medarbetarsamtal eller en schemaläggning:
– Det kan handla om att vi behöver informera en medarbetare om att det hon utsätts för räknas som brottsligt i Sverige. När vi förmedlat kontakt med polis och kvinnojour, kan vi hjälpa henne vidare på vägen till ett eget liv, med egen försörjning och stabil lön.
Den största utmaningen för Vardagsfrid, som de delar med hela tjänstesektorn, är det stora behovet av arbetskraft och kompetens. Därför efterlyser Torkel Kristoffers ett djupare samarbete mellan stat och företag.
– Samhället skulle kunna erbjuda samhällsorientering till den som jobbar deltid, till exempel att lära sig mer om svenska kulturella koder. Även den som är duktig på att bemästra språket och tekniken, kan ändå vara helt omedveten att det i Sverige anses respektfullt att möta den andres blick, vilket i ett annat land snarare kan uppfattas som fräckt.
Han slår fast att ett bra samarbete mellan stat och företag skulle kunna skapa snabbare etablering på arbetsmarknaden för fler:
– Om företagen kan stå för att skapande av talangpoolen och staten erbjuder en palett av utbildningar som kompletterar luckorna – då skulle integrationen kunna få sig en rejäl boost!
Vardagsfrid är medlemmar i Almega Serviceföretagen, som är branschorganisation till Almega.