Hoppa till innehåll

I tider där vår sjukvård har brist på utrustning, du har ju en väldigt bra idé, vad handlar den om?

– I många företag finns det handsprit, skyddshandskar och annat som är oanvända som de skulle kunna skänka till olika vårdgivare. Eftersom många jobbar hemifrån med anledning av corona så kan finnas utrustning som till exempel handsprit som inte används. Och samtidigt är det akut brist på sådant på sjukhus och vårdinrättningar och inom äldreomsorgen. Idag hörde jag att KPMG skänkte 60 flaskor var till två sjukhus då många av deras anställda jobbar hemma, och i helgen hörde att stort företag av sig och hade både andningsmasker och handsprit som de inte använder och därför kunde skänka bort.

Hur ska det gå till rent praktiskt?

– Om man har olika typer av utrustning att ge bort kan man kontakta närliggande sjukhus , äldreboende eller vårdcentral för att höra om de intresserade. Därefter ombesörjer man som företag utskicket. Jag vet till exempel att Södersjukhusets varumottagning på Jägargatan 8 här i Stockholm mycket gärna tar emot material.  Men oavsett var man bor i landet och har material tycker jag att man kan undersöka behoven i de närliggande vårdinrättningarna, det blir nog oerhört uppskattat.

Varför är det viktigt för andra företag att göra detta?

– I en tid som är tuff och svår så är det viktigt att vi alla hjälper till  och bidrar med vad vi kan. Vi är i en tid mellan att vårdinrättningar har akut brist på skyddsmaterial och innan leverans av skyddsmaterial kommer och vi som inte jobbar inom denna sektor kan då istället använda oss av basal handhygien och föreskrifter omkring det samtidigt som många jobbar hemma och inte utsätter sig för smitta på samma sätt som de som är i vården. Tillsammans kan vi göra enorm skillnad och vi vill med detta upprop stötta alla de som varje dag går till jobbet på ett sjukhus, vårdcentral , vårdinrättning eller äldreboende.