Krav för arbetstillstånd – det här gäller!
Anställa utanför EU? Då finns det vissa krav för arbetstillstånd som behöver uppfyllas. Det är arbetstagaren som ansöker om arbetstillstånd, men arbetsgivaren har en betydande roll i ansökningsprocessen.
- annonsera tjänsten i Sverige och inom EU/EES och Schweiz under minst tio kalenderdagar,
- erbjuda anställningsvillkor och lön som är på minst samma nivå som svenska kollektivavtal eller vad som är brukligt inom yrket eller branschen,
- ha för avsikt att teckna sjukförsäkring, livförsäkring, trygghetsförsäkring vid arbetsskada och tjänstepensionsförsäkring när arbetstagaren påbörjar anställningen,
- erbjuda anställning som gör det möjligt för arbetstagaren att försörja sig, skapa ett anställningserbjudande och ge berörd facklig organisation tillfälle att yttra sig över anställningsvillkoren
- erbjudits ett arbete med arbetsvillkor enligt kraven ovan på arbetsgivaren,
- ha ett giltigt pass och
- befinna sig utanför Sverige vid ansökan om arbetstillstånd.
Men det ska inte vara krångligt att attrahera talanger utanför EU:s gränser. Därför erbjuder vi på Almega våra medlemsföretag, som omfattas av kollektivavtal, ett snabbt och enkelt ansökningsförfarande för arbetstillstånd, för personer som kommer från länder utanför EU/EES och Schweiz.