Osund konkurrens från offentlig sektor
Kommuner säljer ofta, utan stöd i lag, tjänster på marknaden till ett lägre pris med hjälp av skattemedel. Detta skapar konkurrensproblem för företag som verkar inom den privata tjänstesektorn.
- Att reglerna om konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet (KOS) utvärderas i syfte att effektivisera tillämpningen
- Att krav på kommunal särredovisning införs
- Att konkurrensverket agerar mot överträdelser och sprider information
- Att kommuner och landsting inför en KOS-policy för sin säljverksamhet.
- Att dialogen om osund konkurrens hålls levande
Offentliga aktörer har ofta en prissättning som inte är marknadsmässig, och detta skapar problem både hos kommunala och statliga aktörer. Dessutom marknadsför dessa offentliga aktörer sin egen verksamhet framför privata företags, vilket kan ta sig uttryck i att kommunala bolags säljverksamhet framhålls i positiva ordalag av personal som arbetar med tillståndsfrågor på kommunens förvaltning. Det finns även exempel på att kommuner gynnar den verksamhet de själva driver vid upphandlingar, vilket innebär en konkurrensfördel för dessa. Företag möter också hinder i form av begränsad tillgång till viktig infrastruktur, såsom IT-system eller lokaler som är avgörande för att kunna bedriva verksamheten. Slutligen händer det att verksamheter som kommuner eller regioner bedriver för interna ändamål också tackar ja till externa uppdrag, vilket ytterligare snedvrider konkurrensen.
Problemen hindrar privata företag att verka och växa och kan bli tvungna att lägga ner sin verksamhet eller att flytta. Det riskerar även att skapa ringar på vattnet och förhindra nyetablering på orten och försvåra ekonomisk tillväxt i ett större perspektiv, då den på ett negativt, sätt påverkar hela Sveriges företagsklimat och vår ekonomiska tillväxt.
Många företag är rädda för att stöta sig med den offentliga aktören. Ofta handlar det om att man inte vill förstöra relationerna till exempelvis kommunen, som även beviljar tillstånd etcetera. Det kan också handla om en rädsla för att förlora kommunen som en framtida kund. Därför är det viktigt att det finns ett rättssystem som kan ta om hand dessa konkurrenskonflikter på ett effektivt sätt. Dagens regler lämnar mycket mer att önska i detta avseende.
Vad har Almega gjort i frågan?
Läs mer
Kontaktperson för osund konkurrens
Ulrica Dyrke
Jurist och Näringspolitisk expert
Stockholm
+46 8 762 69 64 +46 70 364 79 56 E-post
Läs mer