Hoppa till innehåll
Maria Möller Almega

Medie­företagen: ”Enorma kostnader med ytterligare förkortad arbetstid”

”Medieföretagen motsätter sig ytterligare förkortad arbetstid. Kostnaderna riskerar att bli enorma, konkurrenskraften sämre och sådana beslut måste få fattas i respektive verksamhet och inte genom kollektivavtal eller lagstiftning” säger Medieföretagens förbundsdirektör Maria Möller till tidningen Journalisten.

Maria Möller, vd och förbundsdirektör för Medieföretagen samt chef för Arbetsgivarpolitik och samverkan på Almega, säger i en intervju i Journalisten att det viktigaste i avtalsrörelsen är att kollektivavtalen fungerar för både stora och små mediehus. Frågan om arbetstidsförkortning, som drivs av Journalistförbundet, tas också upp.

– Först och främst kan sägas att en del av avtalen redan innehåller förkortad arbetstid jämfört med andra branscher och de företag i branschen som saknar avtal. Medieföretagen motsätter sig ytterligare förkortad arbetstid. Kostnaderna riskerar att bli enorma, konkurrenskraften sämre och sådana beslut måste få fattas i respektive verksamhet och inte genom kollektivavtal eller lagstiftning, säger Maria Möller till Journalisten.

”Viktigt med branschanpassade kollektivavtal”

Anställningsformer och arbetstider är centrala frågor både för Journalistförbundet och för Medieföretagen.

– För oss är det viktigt med branschanpassade kollektivavtal så det ser lite olika ut för de olika avtalen, men generellt handlar det exempelvis om branschanpassade anställningsformer och arbetstidsregler. Det är också viktigt att kollektivavtalen fungerar för såväl stora mediehus som mindre arbetsgivare och att kollektivavtalen i sig inte innebär en konkurrensnackdel jämfört med lagstiftning eller andra tjänstemannaavtal på arbetsmarknaden, säger Maria Möller.