Så kan AI stärka tjänstesektorn – och Sverige
Tjänstesektorn spelar en central roll i AI-omställningen. I Almegas nya positionspapper återfinns en rad rekommendationer för hur AI-utvecklingen kan stärka tjänsteföretagens konkurrenskraft. ”Det handlar i slutänden om Sveriges fortsatta konkurrenskraft och välstånd”, säger Almegas vd, Ann Öberg.
– Till skillnad från tidigare tekniksprång kommer AI, och främst generativ AI, få störst inverkan på tjänstemannayrken och tjänstesektorn. Den privata tjänstesektorn står för nästan hälften av sysselsättningen i Sverige och våra medlemsföretag befinner sig i utvecklingens centrum, säger Ann Öberg, vd på Almega.
Almega har nu arbetat fram ett positionspapper som klargör tjänstesektorns inställning till den teknikutveckling som sker, och dess effekter, samt ger förslag på vad som behövs för att tjänstesektorn ska stärkas av AI-omställningen.
– Tillsammans med förbunden har vi identifierat vilka gemensamma förutsättningar och behov som finns bland tjänsteföretagen, kopplade till teknikutvecklingen, och utifrån detta kunnat inta en gemensam inriktning och position framgent i AI-frågan, säger Ann Öberg och fortsätter:
– De länder vars företag och arbetskraft lyckas förbereda sig för AI:s inverkan på såväl yrken som arbetssätt kommer att få stora konkurrensfördelar. AI kommer bidra till ökad tillväxt och välståndsutveckling men också ett bättre arbetsliv, men då måste rätt åtgärder vidtas idag.
För Almega ligger fokus, än så länge, på förutsättningarna för arbetsmarknaden samt hur små och medelstora tjänsteföretag ska lyckas i AI-omställningen.
– Almegas positionspapper är ett första steg och dessutom ett levande dokument. Ingen vet riktigt vart teknikutvecklingen tar oss och i takt med att även våra kunskaper ökar kommer även vår position behöva justeras, säger Ann Öberg.
Positionspappret innehåller ett antal rekommendationer för en hållbar och effektiv AI-implementering hos svenska tjänsteföretag inom tre områden: Kompetens, regelverk och skatter. Och åtgärderna som föreslås riktar sig till svenska politiker, arbetsmarknadens parter och EU.
– Generellt krävs det att vi måste säkerställa att vi är kompetensmässigt rustade för omställningen. Vi måste även motverka alla former av ökade regelbördor och arbeta för harmonierade och tydliga regler kring AI. Slutligen måste vi utreda hur vårt svenska skattesystem inverkar på AI-omställningen, säger Ann Öberg.
Medan Almega, som förbundsgrupp, ser till tjänstesektorn i stort verkar Almegas förbund för att skapa bättre villkor på de områden som ur ett AI-perspektiv är prioriterade för respektive bransch.
– Samtidigt, vårt arbete för bättre villkor för svenska tjänsteföretag i AI-omställningen handlar om betydligt mer än våra medlemsföretags väl och ve, det handlar i slutänden om Sveriges fortsatta konkurrenskraft och välstånd, säger Ann Öberg.