Hoppa till innehåll

Fler tjänste­företag deltar – men offentlig upphandling har fortfarande brister

Allt fler tjänsteföretag verkar delta i offentliga upphandlingar, vilket skapar förutsättningar för konkurrens och bättre offentliga affärer. Orsaken tycks dock snarare vara ett sätt för företagen att rida ut lågkonjunkturen än att offentlig upphandling blivit en del av deras långsiktiga affärsnytta. Detta visar en ny rapport från Almega som bygger på enkätsvar från fler än 1000 tjänsteföretag.

– Vi ser tyvärr att samma grundproblematik som tidigare. Företagen upplever alltjämt att upphandlingarna innebär utmaningar framför allt i form av ett stort prisfokus, irrelevanta krav och en tidskrävande byråkrati, säger Ulrica Dyrke, jurist och näringspolitisk expert i frågor om konkurrens och offentlig upphandling på Almega.

Hela 44 procent av landets alla upphandlingar avser tjänster. Det är viktigt att dessa upphandlingar genomförs på ett affärsmässigt sätt och med fokus på bra leverans. Almegas rapport, baserad på en enkät med fler än 1 000 svarande medlemsföretag, visar att hela 73 procent av företagen som är med i upphandlingar ogärna deltar i upphandlingar som har stort fokus på pris. Vid den senaste enkätundersökningen som presenterades i mars 2021 var motsvarade andel 58 procent.

”Risken är att engagerade och skötsamma tjänsteföretag lämnar den offentliga marknaden, vilket vore mycket olyckligt”

Ulrica Dyrke

Jurist och Näringspolitisk expert

Läs mer

– Det går dessvärre åt fel håll i detta avseende och företagen verkar faktiskt uppgivna; Som att allt handlar om pris och inte kvaliteten i leveransen. En bidragande orsak är att uppföljningar av att krav och kvalitet efterlevs under leveranstiden tyvärr fortfarande är ganska ovanliga på många håll, säger Ulrica Dyrke.

– Risken är att engagerade och skötsamma tjänsteföretag lämnar den offentliga marknaden, vilket vore mycket olyckligt. Ska offentlig sektor kunna dra nytta av tjänsteföretagens kompetens måste kvalitet bli en reell parameter i de offentliga affärerna, säger Ulrica Dyrke.

Även kravställandet i upphandlingarna skapar fortsatta utmaningar för tjänsteföretagen. Enligt undersökningen upplever många att irrelevanta krav är vanligt förekommande. De vill i stället se krav som är utformas med insikt om berörd bransch och dess förutsättningar.

Dialog med branschen en nyckel

– Kravställandet är avgörande, både för att leverantörerna ska kunna lägga affärsmässiga anbud och för att offentlig sektor ska få sina behov tillgodosedda. Och även om det kan vara svårt att avgöra vad som är kvalitet i en tjänst eller hur man kravställer kvalitet är frågan central. Dialog med branschen är en nyckel för att hantera detta, säger Ulrica Dyrke.

Almega föreslår en rad åtgärder för att förbättra upphandlingsprocesserna där ett förbättrat kravställande, en utvecklad dialog med marknadsaktörerna och en aktiv uppföljning under kontraktstiden är de främsta exemplen.

– På sådant sätt skapas förutsättningar för affärsmässiga, kvalitetsinriktade och sunda offentliga affärer. Det skulle vara till nytta för såväl offentlig sektor som leverantörer – och för hela samhället, säger Ulrica Dyrke.