Hoppa till innehåll
Fredrik Segerfeldt, Almega.

Hur uppstår vinsten i välfärds­företag, egentligen?

Almegas näringspolitiska expert Fredrik Segerfeldt berättar om sin nya rapport som kartlägger hur vinsten faktiskt uppstår i välfärdsföretag.

De vinster som uppstår i välfärdsföretag skapas på bekostnad av antingen tjänstens kvalitet eller personalens löner och villkor. Det är en vanlig föreställning i diskussionen om företagande i välfärd. Men stämmer den? Fredrik Segerfeldt, författare till rapporten Hur uppstår vinsten i välfärdsföretag? svarar.

Varför har du skrivit den här rapporten?

– Därför att debatten om vinster i välfärden utgår från en massa felaktigheter, som att överskott i välfärdsföretag bara kan ske genom fusk eller genom att man tummar på kvaliteten. Så är naturligtvis inte fallet.

Vad är rapportens huvudsakliga innehåll?

– Det är delvis en teoretisk genomgång av sådant som vinst, innovation och produktivitet i personaltät tjänsteverksamhet. Men det viktigaste är intervjuer med ett antal välfärdsföretagare om hur de mycket konkret gör för att kunna leverera en bättre tjänst till en lägre kostnad än det offentliga.

– Det handlar om alltifrån Småskolan och Era-skolan i Ljungsbro köper in billigare datorer än kommunen till att Ellenbogens öra-näsa-halsklinik i Malmö behandlar fler patienter än de offentliga klinikerna.

Vad vill du uppnå med rapporten?

– Jag vill att politiker och opinionsbildare ska ha en mer faktagrundad bild av verkligheten när det gäller välfärdsföretag och deras eventuella vinster. För då kan vi få till en mer sansad debatt i frågan.