Snöstorm och insnöad – får jag lön ändå?
Att det blir snöstorm någonstans i Sverige under vinterhalvåret är mer regel än undantag. Även om tekniken har gjort det möjligt för anställda att arbeta hemifrån, kvarstår utmaningen när det gäller att ta sig till jobbet i fall av ogynnsamma väderförhållanden. Vilka rättigheter har anställda då? Gäller lönen om man inte kan ta sig till jobbet? Och hur påverkas arbetet om barnens skola måste stänga?
Här hittar du frågor och svar. Kom ihåg att dialog mellan arbetstagare och arbetsgivare är viktig och att ni förhoppningsvis hittar en lösning som fungerar för båda parter.
När bilen ligger begravd under meterhöga snödrivor, kollektivtrafiken slutar att fungera eller när det går ut varning om att inte ge sig ut på vägarna är det kanske inte alla gånger det lättaste att ta sig till jobbet. Men vad händer då med lönen? Vi har svaren på dina frågor.
Det är snöstorm och kollektivtrafiken har lagt ned. Det råder kaos utomhus. Får jag stanna hemma med lön då?
Nej. Lön får du i huvudregel för den tid du faktiskt har arbetat. Är du som anställd förhindrad att ta dig till arbetet på grund av storm, snöoväder, strejk i kollektivtrafiken eller någon annan omständighet som inte beror på arbetsgivaren har arbetsgivaren normalt rätt att göra tjänstledighetsavdrag för frånvaron.
Det är snökaos och bilen är insnöad och jag tar därför taxi till jobbet – kan jag lämna kvittot för taxiresan till min arbetsgivare?
Nej, anställningsavtalet innebär att du som arbetstagare ska ta dig till din arbetsplats för att kunna börja jobba på utsatt tid. Men på vilket sätt du tar dig till jobbet ansvarar du som arbetstagare själv över. Och kostnaden är något du behöver stå för själv.
Det är snökaos så mina barns skola har stängt och därför kan jag inte åka till jobbet. Vad händer med min lön nu då?
Om skolan stänger och barnen är så pass små att de inte kan stanna hemma utan föräldraomsorg är det kommunens ansvar att hitta en alternativ plats där ditt barn kan vistas. Stannar du hemma ändå har din arbetsgivare inga skyldigheter att betala ut lön eftersom du inte arbetar den här dagen.
Naturligtvis kan du också i sista sekund testa att ansöka om ledighet från ditt jobb och se om det är möjligt för din arbetsgivare att bevilja ledigheten, men huvudregeln är att all ledighet ska vara planerad.
Kom ihåg! Som alltid är dialog mellan arbetstagare och arbetsgivare väldigt viktig – kanske kan ni hitta en lösning som fungerar för båda parter.
Vill du veta vad som gäller för dig som arbetsgivare? Om du är medlem – logga in på Arbetsgivarguiden.
Inte medlem ännu? Kontakta oss här så berättar vi mer om medlemskapet!