Så vill tjänsteföretagen förbättra offentliga upphandlingar – upphandlingsexperten svarar
Väl genomförda upphandlingar ger förutsättningar för tjänsteföretag att bidra till att stödja och utveckla de offentliga tjänsterna, till nytta för medborgarna. Dock upplever många tjänsteföretag utmaningar med att delta i offentlig upphandling.
Den 21 april lanserar Almega rapporten ”Så vill tjänsteföretagen förbättra offentliga upphandlingar”. Vi har ställt tre snabba frågor till rapportförfattaren tillika Almegas upphandlingsexpert, Ulrica Dyrke.
Vad kommer seminariet ”Så vill tjänsteföretagen förbättra offentliga upphandlingar” att handla om?
– Vi kommer att lyfta tjänsteföretags perspektiv på offentlig upphandling, utifrån deras branscher och förutsättningar. Vi tittar på nuläge och önskemål för framtiden. Är du ett företag som gör – eller skulle vilja göra – affärer med offentlig sektor? Då kan detta vara intressant att lyssna till.
Vilka är de största utmaningarna för tjänsteföretagen?
– Generellt sett så är den mest framträdande utmaningen för tjänsteföretag kopplat till offentlig upphandling att det upplevs vara för stort prisfokus på bekostnad av kvalitet, men det finns även utmaningar med omfattande och irrelevant kravställande samt krånglig upphandlingsprocedur och formalia.
Vad gör Almega för att förbättra den offentliga upphandlingen?
– Almega vill utveckla den offentliga upphandlingen i dialog med såväl upphandlande myndigheter som leverantörer. Vi arbetar för att fler tjänsteföretag ska kunna delta på denna marknad och bidra till att utveckla de offentliga tjänsterna, till nytta för medborgarna. Almega vill med detta seminarium och den nya rapport som presenteras konkretisera bilden av företagens situation och inspirera till fortsatt utveckling av offentlig upphandling – för ökad samhällsnytta.
Seminariet har redan ägt rum och det går inte att anmäla sig längre. Här kan du se inspelningen från seminariet.