Almega ger Compodium en stark röst för schyssta villkor
Tack vare medlemskapet i ett förbund inom Almega får Compodium hjälp med både det arbetsrättsliga och opinionsbildning. ”TechSverige driver på för att få fram bra lösningar för både oss och branschen”, säger HR-chef Hanna Wikman.
Compodium har levererat säkra, pålitliga samt anpassade kommunikationslösningar till små och stora företag över hela världen i mer än 20 år och 2021 blev det snabbväxande techbolaget även börsnoterat.
– Vi verkar i en bransch som utvecklas snabbt samtidigt som det råder kompetensbrist. Därför är det en fördel för oss att vara med i förbundet TechSverige inom Almega, där vi tillsammans med de andra medlemsföretagen blir en tung aktör inom näringspolitiken. På så sätt kan vi få gehör för frågor som är svåra att driva på egen hand, säger Hanna Wikman, HR-chef på Compodium.
De näringspolitiska frågorna kan till exempel handla om att Almega tar fram rapporter om vad sänkta arbetsgivaravgifter skulle kunna innebära för en bransch med kompetensbrist, där höga kostnader för att nyanställa hämmar tillväxtmöjligheterna.
– Minskade lönekostnader skulle kunna göra det lättare för oss att låta seniora medarbetare avsätta tid till att lära upp juniora. Men det handlar också om att Almega hjälper till att marknadsföra branschen, inte minst mot kvinnor som vi vill rekrytera fler av. Det märks att Almega har koll på oss, vad vi behöver och att de driver påverkansarbete för att få fram lösningar.
Compodium gick med i förbundet TechSverige inom Almega för cirka ett år sedan med motiveringen att kollektivavtal gynnar de anställda och behovet av rådgivning.
– För mig personligen är det mycket värdefullt att enkelt och snabbt ha tillgång till jurister som är specialiserade på arbetsrätt. Har jag en fråga kan jag skicka den till jouren och få svar inom ett par timmar, i stället för att jag ska lägga tid på att försöka leta upp svaret själv.
Hanna Wikman har erfarenhet av fördelarna med Almegas stöd även från tidigare i sin karriär, och fick exempelvis stor hjälp av förbundet Vårdföretagarna vid en stor omorganisation hos en annan arbetsgivare.
– I det fallet var det jättebra att få den personliga kontakten under en lång och tuff process. I min roll här på Compodium har jag till exempel fått hjälp med att lägga upp avtal för att säkerställa att allt blir juridiskt korrekt, säger Hanna Wikman, och tillägger:
– Med Almegas hjälp blir det lätt att undvika fallgropar i komplicerade frågor och i stället göra rätt från början. Jag vill också lyfta fram all information som jag får löpande från Almega via mejl – som hjälper mig att hålla koll.
Almega gav Nordisk Kompetens tillgång till kunskap, kompetens och auktorisation
Så är Tyréns med och påverkar tjänstesektorns utveckling
Mitta fick hjälp genom expansion och organisationsförändringar
Så får Stahrebolaget experthjälp – som sparar tid och pengar
Med kollektivavtal och förtroendeflextid växer Iris Utvecklingscenter som arbetsgivare