Så får Technogarden hjälp med snabbare hantering av arbetstillstånd
Sparad tid och ökad trygghet – det får medlemsföretag som tar Almegas hjälp för att söka arbetstillstånd för personer från länder utanför EU/EES och Schweiz. Ulrika Ydse, konsultchef på Technogarden, tipsar om varför det är klokt att ta Migrationsverkets snabbhantering för ansökningsprocessen.
Hur ser Technogardens behov av arbetstillstånd ut?
– Technogarden har några medarbetare från icke-europeiska länder. Tidigare har vi gjort ansökningsprocessen själva, men i samband med att vi blev medlemmar i Almega och tecknade kollektivavtal den 1 januari 2020, fick vi även upp ögonen för att de kan hjälpa till med snabbhantering av arbetstillstånd.
Det senaste året har vi gjort tre ansökningar med hjälp av Almegas snabbhantering, för att fortsätta täcka vårt ingenjörskompetensbehov. I ett fall handlar det om en medarbetare från Guatemala och i ett annat fall om en medarbetare från Kina. Den sistnämnda hade redan ett tillstånd att söka jobb efter studierna i Sverige och behövde söka ett arbetstillstånd när vi erbjöd en tjänst. För vår medarbetare från Guatemala har vi använt oss av Almega vid två tillfällen under året. Den första gången då nuvarande arbetstillstånd gick ut och andra gången då vår medarbetare bytt uppdrag.
Varför tog ni hjälp av Almega?
– Jag är inte proffs på detta och upplevde att det var ganska bökigt att göra ansökan på egen hand, som vi gjorde innan vi blev medlemmar i Almega. Det var svårt att veta exakt vad som krävs för att ansökan ska bli helt rätt.
Att ta hjälp av Almegas expert skapar trygghet, både för oss som arbetsgivare och för den enskilde medarbetaren. Det är viktigt att ansökan blir helt rätt eftersom ett avslag får stora konsekvenser, därför måste allt bli rätt från början. Genom att vi numera outsourcar ansökningsjobbet till Almegas experter, kan jag lägga min energi på att hitta nya affärer istället för att ägna mig åt tidsödande administration.
Vad har hjälpen och Almegas snabbhantering inneburit i praktiken?
– Det har sparat oss jättemycket arbetstid, jämfört med den första, egna ansökan 2018, då vi behövde bolla fram och tillbaka med Migrationsverket för att förstå vilka dokument som skulle tas fram. Nu berättar Almega exakt vilka uppgifter vi behöver förse dem med i inledningsfasen, sedan tar de över ansökningsprocessen och för den framåt, hela vägen fram till beslut från Migrationsverket.
Förutom själva ansökan, finns det något mer du vill tipsa om?
– Ja, jag vill lyfta fram att Almega även finns där som support för oss, kring frågor och funderingar som kan uppkomma längs vägen. Till exempel när en av våra konsulter skulle byta uppdrag blev vi osäkra på om det krävde att vi sökte ett nytt arbetstillstånd eller om vi kunde fortsätta med det gamla. Att ta reda på fakta själv kräver mycket energi, därför är det skönt att enkelt kunna få hjälp och klargörande av Almegas experter istället – det är bara att ringa eller mejla när vi behöver svar.