Almega Tågföretagen tecknar nytt avtal för Spårtrafik
Tågföretagen inom Almega har idag tillsammans med SEKO, ST, SRAT och Sveriges Ingenjörer kommit överens om ett nytt kollektivavtal för Spårtrafik. Det nya avtalet sträcker sig över 29 månader med en total kostnadsökningsnivå på 5,4 procent. Inom kostnadsramen ryms även låglönesatsning och pensionsavsättningar.
– Jag är glad över att vi nu har kommit överens om ett avtal som är bra för både medarbetare och företag. Våra förhandlingar med facken har varit både konstruktiva och lösningsorienterade. Tillsammans har vi bland annat identifierat och tagit fram lösningar kring lokala kollektivavtal och verksamhetsövergångar och kommit fram till ett hållbart sätt att hantera detta, säger Pierre Sandberg, Förbundsdirektör Tågföretagen.
Parterna har också beslutat att tillsätta en arbetsmiljögrupp för att fortsätta att diskutera relevanta arbetsmiljöfrågor. I gruppen finns representanter från både fack och arbetsgivare och den kommer att arbeta under hela avtalsperioden.
– Vi har under flera år haft förhållandevis tuffa förhandlingar inom Spårområdet som ofta slutat med både varsel om konflikt och medling. Detta är första gången på länge som vi slipper detta, något jag tror att både vi och vår motpart är stolta över. Jag ser fram emot att fortsätta det konstruktiva och samverkansinriktade arbete som vi nu har inlett med samtliga fackförbund, säger Pierre Sandberg.
Avtalet gäller drygt 17.000 medarbetare på 70 medlemsföretag.
Almega strävar efter de bästa förutsättningarna för både företagare och medarbetare. Att erbjuda attraktiva villkor är avgörande för tjänsteföretagens framgång. Tillsammans skapar vi en bra arbetsmarknad: under avtalsförhandlingarna, men framförallt varje dag på arbetsplatserna i samtal mellan företagare och medarbetare. I avtalsrörelsen 2020 tecknar Almega sammanlagt 130 avtal, flest av alla arbetsgivarorganisationer.