Bortglömd avstämning med Tillväxtverket kan bli dyr
Nu är det dags för de företag som beviljats stöd i form av korttidsstöd att göra den första preliminära avstämningen med Tillväxtverket. Och det gäller att inte slarva med bokningen, för den som missar avstämningen riskerar att få betala tillbaka hela det stöd man beviljats.
Sedan mitten av april har företag som drabbats av Corona-krisen kunnat ansöka om stöd vid korttidsarbete. Stödet handläggs av Tillväxtverket och har kunnat sökas retroaktivt från den 15 mars.
Ersättningen bygger på preliminära uppskattningar som arbetsgivaren uppgett till Tillväxtverket vid ansökan. De följer också upp och kontrollerar att uppgifterna stämmer. För dem som fått stöd beviljat från mars är det nu dags för den första avstämningen med Tillväxtverket. De uppgifter och uppskattningar som låg till grund för stödet som beviljats ska nu i en första redovisning jämföras med utfallet.
- Avstämningen inleds med att företagen lämnar sedvanliga uppgifter om företagen.
- Företaget ska sedan beskriva vilka avtalsnivåer man haft på sitt korttidsarbete samt hur mycket medarbetarna har arbetat, vilken lön de haft samt eventuell frånvaro som inte kunnat förutses vid ansökan. Enligt dessa uppgifter beräknar Tillväxtverket stödbeloppet.
- Ansöka om ytterligare preliminärt stöd.
- Ansökan om förlängning av stödperiod med ytterligare tre månader.
För företag som fått stöd sedan i mars är det nu viktigt att kontakta Tillväxtverket och inleda sin avstämning, enklast via tillvaxtverket.se. För företag med upp till 25 medarbetare finns webbformulär på webben och för större företag finns möjlighet att lämna excel-filer.
Företagen har två veckor på sig att göra avstämningen och om detta inte sker kan man bli tvungen att betala tillbaka hela det stöd man blivit beviljad.
Tillväxtverket har mycket information på sin webb, bland annat instruktionsfilmer om hur man fyller i formulär inför avstämningen. Här kan man även läsa i förväg vilka uppgifter som behövs för att göra avstämningen. På tillvaxtverket.se kan du även hitta frågor och svar inom andra områden som aktieutdelning och koncernbidrag samt vad som gäller för korttidsarbete och semester.
Som medlem i Almega är du alltid välkommen att ringa oss med dina frågor. I vår jour arbetar många av Sveriges bästa arbetsrättsjurister, avtalsexperter och förhandlare. Under sommaren (1 juni – 31 augusti) har jouren öppet kl 8.30 – 16.00. Alla kontaktuppgifter hittar du här.