Snabb digital omställning för att rädda liv
Coronakrisen har ställt helt nya krav på öppenvårdspsykatrin. På bara några dagar, när pandemin slog till mot Sverige, tappade WeMind hälften av sina patienter. De uteblev från mottagningarna. Det fick bolaget att på mindre än två veckor göra en stor digital omställning och idag träffar nästan hälften av patienterna sina behandlare via distanskontakter. En omställning som ger patienterna trygg och säker vård. Och räddar liv.
WeMind är ett av Sveriges största psykiatriföretag och bedriver verksamhet på uppdrag av fyra landsting runt om i Sverige. Årligen har WeMind drygt 20 000 patienter under behandling och en vanlig dag har de 17 mottagningarna ungefär 850 besök.
– Redan i början av mars började vi se att sjukfrånvaron gick upp och att fler patienter uteblev. Vi insåg att vi skulle vara tvungna att drastiskt förändra vår verksamhet för att kunna fortsätta att ha kontakt med våra patienter och ge dem en trygg och säker vård, säger Urban Pettersson Bargo, grundare och VD.
– Många av våra patienter är svårt sjuka och om deras behandling avbryts riskerar man en dödlig utgång som följd. Vi måste ha kontakt med patienterna på ett sätt som funkar för dem.
För att WeMind skulle kunna ersätta de fysiska besöken med distansbesök behövde de först övertyga beslutsfattarna i landstingen. Urban Pettersson Bargo framhåller att den digitala omställningen möjliggjordes genom att landstingen agerande snabbt och fattade kloka beslut.
– Vi visste redan innan krisen att våra patienter efterfrågade digitala möten och hade därför testat videosamtal. Men om man inte får en rimlig ersättning för patientkontakter på distans är det svårt att ha resurser att bedriva en sådan verksamhet. Vi var med andra ord redo att ta steget, men efterfrågan fanns inte hos politikerna innan coronaepidemin.
Tack vare interna utbildningar, teknikkompetens i ledningsgruppen och ett stort engagemang hos personalen att upprätthålla kontakten med patienten lyckades WeMind på kort tid ställa om så att alla de som uteblir från mottagningarna erbjuds distanskontakter.
– Det har gått väldigt bra och de allra flesta har svarat väl på omställningen. Många patienter har verkligen uppskattat möjligheten att kunna ha kontakt med psykiatrin via datorn.
Coronakrisen har också inneburit en ökad belastning på personalen på grund av hög sjukfrånvaro, läkare, psykologer, sjuksystrar har alla varit tvungna att täcka upp för varandra och ta hand om varandras patienter.
– Vårt mål har varit att inte tappa någon av dem vi behandlar utan upprätthålla kontakten på det sätt som fungerar för patienten. De har varit en intensiv tid för alla som jobbar på WeMind, oro för patienterna, oro för hur man ska lyckas genomföra sitt arbete och förstås oro för själva sjukdomen. Jag är väldigt stolt över hur väl vi har lyckats med omställningen och extremt imponerad av alla mina duktiga medarbetare, avslutar Urban.